torsdag den 29. marts 2012

Indiske boller i karry med basmatiris


Da jeg for en del år siden kastede mig over madlavningen, var en af de kogebøger der hjalp mig rigtig meget Tina Scheftelowitz og Sonja Bocks, Geniale gryderetter og superbe supper. Maden er uprætentiøs, herligt krydret og fuld af smag. Særligt den del med kødboller vender jeg gang på gang tilbage til. Og det er helt sikkert ikke en tilfældighed. Kombinationen af velkrydrede kødboller og en lige så velsmagende smovset sovs gør at hverdagsmaden ikke bliver meget bedre.

Derfor er mange af bogens opskrifter på kødboller for længst blevet en fast del af den mad vi vi sætter til livs, her i huset. Jeg har allerede postet et indlæg om spanske kødboller fra bogen. Og så jeg har også på "egen hånd" været omkring Marokko og Kina i kødbollegenren.

Indiske kødboller er fulde af velsmag og tilfredsstiller både mave og smagsløg. Som med de spanske kødboller kan jeg godt have min tvivl om autenciteten. Men det skal nu ikke afholde nogen fra at give sig i kast med dem, for smagen fejler absolut ikke noget. Kødbollerne og sovsen er primært krydret med garam masala, en blanding af mange forskellige krydderier, som kan fås hos grønthandleren.

Og hvad så med tilbehøret, spørger du måske? Til denne type mad kan jeg godt lide basmati ris, saftigt bladgrønt eller saftige grøntsager. Fx en enkel salat, broccoli, grønne bønner med mandler og mynte eller spinat.

Indiske boller i karry

Sovs:


1 hakket løg
2 fed hakket hvidløg
Olie
5 kardemommekapsler
1 spsk. garam masala
1 tsk. stødt spidskommen          
½ tsk. stødt nellike

1 tsk. stødt spidskommen
½ tsk. stødt nellike
1 hel kanel
2 laurbærblade
1 dåse hakkede tomater
1 dåse kokosmælk
Salt

Kødboller

500g hakket oksekød                        
1 æg
1 spsk vand

1 spsk. garam masala
2 fed presset hvidløg
1 tsk. salt


1. Bland ingredienserne til bollerne sammen og lad dem trække i ca. ½ time.
2. Løg og hvidløg steges i olie, krydderier tilsættes og steger med et par minutter. Tilsæt tomater og kokosmælk og lad det simre i min. ½ time, smages til.
3. Bollerne formes, kommes i sovsen og koger med i ca. 15-20 min. Pynt med koriander og smuttede mandler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...