tirsdag den 8. maj 2012

Citronmarmelade


 
Jeg elsker Store Bededag selv om jeg er meget lidt religiøs. Både fordi jeg har fri – og det altid på en fredag – og så fordi vejret plejer at være godt af den simple grund at bededagen altid falder den fjerde fredag efter påske.


Det gode vejr betyder også at grøntmarkederne bugner med frisk frugt og grønt. Og min største udfordring er at modstå synet og duften af friske bær, økologiske citroner, mynte, basilikum, tomater og fennikel. Så lad os bare sige at der heller ikke denne gang var den store modstandskamp (i hvert fald ikke en jeg træk mig ud af som sejrherre). Så ned i indkøbskurven kom det med intentionen om at lave fennikel salat med mynte og citronskal og en tomatsalat med masser af basilikum. For man har jo en hel fridag mere hvor man kan stå i køkkenet hele dagen for at mætte familien og få brugt sine grøntsager, ik?

Jeg kom faktisk i hus med salaterne som er både enkle og velsmagende. Og det kommer der sikkert et par indlæg ud af senere. Men da min fennikel salat med reven citronskal kun gjorde det af med en citron, fandt jeg mig selv med fem citroner på hånden.



Så jeg tog en hurtig beslutning. Citronmarmelade. Citronmarmelade er måske ikke det mest kendte men det smager fantastisk af sommer. Og så er det så nemt at lave. Ikke noget pille arbejde. Ikke i denne version hvor citronerne koges hele og derefter blendes med sukker. Opskriften er en jeg har fra Aarstiderne. Konsistensen kan blive lidt fast og jeg justerer den derfor med hyldeblomstsaft.


”Opskriften” er som følger. Ta’ så mange (økologiske/usprøjtede) citroner du agter at lave marmelade af og skyl dem godt.  Kog dem i vand i 45 min (jeg har stærkt på fornemmelsen af mindre kan gøre det) til de er møre. Vej citronerne og purér dem med samme mængde rørsukker. Juster konsistensen med hyldeblomstsaft. Jeg plejer også at tilsætte en god portion vanilje.



Hvis du er til bededagens hveder (hveder er noget af det mest overvurderede bagværk, IMHO) er jeg sikker på marmeladen gør sig godt på disse. Jeg foretrækker nu at nyde marmeladen på et fransk baguette og rigeligt med smør!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...