søndag den 19. august 2012

Reine Claude blommer – kongen af blommen – og en frugtsalat med basilikum


Reine Claude blommer hos grønthandleren

Hovedparten af familiens ikke ubetydelige frugtindkøb gøres hos grønthandleren og (i mindre grad) i supermarkedet. Med det bugnende udvalg af frisk frugt der er nu er det en ren fornøjelse at hjembringe friske ferskener, abrikoser, kirsebær, blommer, nektariner og vandmeloner.


Og det hele glider ned i rå mængder. Trods min kærlighed til frugt og det faktum at jeg hver dag sætter ubeskriveligt store mængder til livs (på en god dag er jeg set spise 10 stykker frugt), ved jeg desværre meget lidt om de forskellige sorter og deres indbyrdes forskelle.

Derfor er det meget ofte tilfældigt om den frugt der finder vej til min indkøbskurv er en særlig velsmagende sort eller bare er OK – jeg ved simpelt hen ikke hvad jeg skal gå efter.


Blommer og frugtsalat

Og det er helt sikkert at jeg ikke uden marketing selv havde købt Reine Claude blommer. Blommen er grønlig og virker derfor - for mit utrænede øje – umoden, med de mindre rare associationer det giver, når vi taler om blommer.

Ved et tilfælde var jeg havnet på en blog der priste blommen som den bedste uden nærmere forklaring. Jeg bed ikke videre mærke i lovprisningen til jeg nogle dage senere kom den i hu da faldt over sagte blomme hos grønthandleren.

Derfor hjembragte jeg en stor pose blommer, som efter vask blev stillet på bordet. Der gik ikke lang tid før end de første blev snacket. Og ikke lang tid efter var skålen tom. Blommerne levede fult op til lovprisningen, de var virkelig lækre, saftige og søde som få blommer. Så falder du over dem hos din grønthandler, så vær sikker på at få nogle med.

Jeg fik dog gemt nogle, til en frugtsalat med blåbær, fersken, nogle blå Fortune blommer (som også er gode) og basilikum i chiffonade (fine strimler).

Frugtsalat aaf blåbær, ferskner, blommer og basilikum chiffonade

Skulle De, kære læser, undre Dem over basilikum i frugtsalat, kan jeg forsikre om at det er en fortræffelig (og måske undervurderet) kombination. Mynte og citronmelisse er dog også gode og mere traditionelle krydderurter, der lige kan løfte frugtsalaten en tak højere op.

Og i dag er jeg så blevet set snige mig ned til grønthandleren og købe resten af kassen med Reine Claude blommer! Opskriften er til 1 person.

Frugtsalat af blåbær, fersken og Reine Claude blommer med basilikum

1 god håndfuld blåbær         
1 fersken i både

3 Reine Claude blommer i både
4-5 blade basilikum

1. Skær basilikum i fine strimler og skær stenfrugterne i både og bland dem med blåbær. Bland herligheden sammen og spis som er.

Som tip kan du tilføje allehånde slags frugter lige, ligesom du kan bruge citronmelisse og mynte som krydderurter på salaten.

2 kommentarer:

  1. Hvor finder du dine Reine Claude blommer?

    SvarSlet
  2. Hej Philiippa
    Jeg fandt disse her hos en grønthandler på Østerbrogade (jeg tror den hed Bazar Østerbro eller noget i den stil), men jeg finder dem oftest hos de mange grønthandlere på Nørrebro.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...