torsdag den 4. oktober 2012

Frugtsalat af friske figner, pærer, granatæble, mynte og valnødder

Frugsalat med friske figner, valnødder, pærer, granatæble og mynte

For noget tid siden skrev jeg et indlæg om en frugtsalat med de meget velsmagende og sagnomspundne Reine Claude blommer tilsat basilikum. Og selvom min grønthandler stadig er leveringsdygtig i disse og andre søde blommer lidt endnu, er de typiske sommerfrugter, som nektariner, ferskener og abrikoser på retur. For en frugtelsker som mig, der sagtens kan konsumere 8-10 stk. frugt på en dag, er det lidt vemodigt at sige farvel til sommerfrugterne.

Figner, pærer og valnødder
 
Men helt slut er det ikke, for starten af efteråret er også en interessant årstid set med frugtøjne. Du kan få virkelig god frisk frugt i sæson, som friske figner, æbler, pærer, granatæbler, kvæder samt de sidste blommer. Du kan sagtens lave lækre frugtsalater af disse frugter hvilket jeg gør så snart lejligheden byder sig. Og lige nu gælder det om at udnytte det store udbud af friske figner, som er i sæson en måneds tid endnu (og jeg håber endnu længere).

Noget af det gode ved friske figner er at de er så alsidige. De kan bruges både i det salte køkken (som i salater, rullet om spansk skinke og simre retter) og i det søde, som frugtsalat, tærter og kager.

Frugt til frugtsalat
 
Og lige nu har jeg så mange fi(g)ne ideer, der rumsterer i hovedet og som på en eller anden måde skal have et mere struktureret (og spiseligt) afløb. Jeg har allerede lavet salat med figner, fetaost og valnødder (som sikkert kommer op på bloggen inden længe) og jeg går nu og pønser på en kage med friske figner, hvori der muligvis indgår marcipan, appelsinskal og hvid chokolade.

Jeg skal bare lige opfinde den først...

Frisk frugt til frugsalaten
 
Figner skal være bløde for at være helt modne. De modnes ikke på køkkenbordet så er de ikke modne hos grønthandleren, så lad dem ligge. Er de modne er de uovertrufne i en frugtsalat med fx pærer, valnødder, granatæbler, lidt mynte og basilikum.

 
Frugtsalat af friske figner, pærer, granatæble, valnødder, mynte og basilikum
2 friske figner i både
2 pærer i både
10 valnødder, grofthakket          
Kerner fra ¼ granatæble
4-5 blade basilikum, finthakket
4-5 mynteblade, finthakket

1. Bland alle ingredienserne godt sammen i en tallerken og spis med det samme.

Frugtsalaten kan også spises med is, creme fraiche og du kan prøve at rive eller grofthakke lidt hvid chokolade. Andre nødder, som fx afskallede hasselnødder, passer også rigtig godt til denne efterårs frugt salat.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...