søndag den 14. oktober 2012

Salat af friske figner, feta og valnødder

Salat med friske figner og  fetaost

I mit forrige indlæg forsøgte jeg at kommunikere friske figners fortræffeligheder både i det salte og søde køkken. Kommunikationen har nok ikke været den bedste, for der er ikke mange der har besøgt netop det indlæg.

Og kommunikation er en svær kunst. Det måtte jeg sande for nylig, da jeg var ude at spise på en lokal bistro med en god ven. Måltidet vi fik var OK, uden at være noget at blogge hjem om – så det undlader jeg hermed. Men hvor var jeg – nå ja, kommunikationens svære kunst.

Forud for mødet havde vi været i telefonisk kontakt for at finde et godt sted at indtage vores aftenmåltid og catche up, på gamle dage. Vi var blevet enige om at spise bistro mad og begyndte nu jagten på et spisested i den genre. Og som så mange andre - formoder jeg - tog vi internettet til hjælp.

Nu skulle man tro det ville være en smal sag at finde en god bistro i København. Og det er vel - når alt kommer til alt - vel egentlig heller ikke jordens mest uoverkommelige opgave.

Figner_og_mynte

Alligevel blev jeg overrasket over hvor mange menuer – på hjemmesiderne – simpelt hen ikke solgte varen godt nok. På et af menukortene kunne vi få ”Stegt grissebasse” hvad det så end er (og så ikke et ord om at der er sneget sig et ”s” for meget hos hr. basse). På et andet menukort var tilbehøret til samtlige desserter ”frugt og vaniljeis” og alle hovedretter ”serveres med kartofler” og ”dagens garniture”. Og på endnu et menukort var en af desserterne beskrevet med det super sælgende ”Ægte chokoladekage”.

Desværre var mange af menuerne ikke fulgt med årstiden eller også var menuen bare ikke blevet opdateret på hjemmesiden. I sidste ende måtte vi ringe til adskillige spisesteder for at få en opdateret menu eller bare få en uddybende forklaring, før vi lagde os fast på et sted.


Figner og salat

Så kære restauratør: De kunne måske gøre Dem selv en tjeneste (og på samme tid øge Deres omsætning) derved De lagde energi i at kommunikere beværtningens tilbud ud i et præcist og appetitvækkende sprog.

Desværre havde ingen af de steder vi kiggede på retter med friske figner, som jeg hyldede i mit forrige indlæg, på menuen. Havde vi fundet et der gjorde, var valget ret sikkert faldet på den, for jeg mener - de manglende hits på indlægget til trods - stadig at det er en lækker spise. Derfor får du her en opskrift der er et samspil mellem fignens sødme, fetaens salte og bløde konsistens og lidt sprødt fra valnødderne. Man kunne i stedet for feta bruge parmaskinke eller spansk skinke og måske endog bressaola.


Salat af friske figner, feta, mynte og valnødder

2-3 friske figner i både
½ romainesalat, skåret
10 valnødder, grofthakket   
100-150g feta i stykker

1 spsk. god olivenolie
1. spsk balsamico eller sherryeddike
Salt & peber
4-5 blade mynte, finthakket

1. Bland salat og hakket mynte med olie og eddike. Smag til med salt og peber.
2. Arranger resten af ingredienser oven på salaten og dryp evt. med yderligere olivenolie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...